Téma pro všechny snílky a rozjímače.
Fantasii se meze nekladou, pište, koho co napadne, třeba se najde podnětná myšlenka. Stručné shrnutí situace. Mám zkrat na hlavní pojistce - pojistka "A" - 30A. Je to ta pod červeným konektorem u baterky. Když odpojím konektor, neměl by červený drát mít spojení se zemí (pro jistotu ověřeno na Gapyrově motorce). Jenže já tam zem mám. Rozpojil jsem všechny konektory, které jsem našel, tím pádem můžeme vyloučit zkrat na některém spotřebiči. Zkrat stále trvá. Za této situace mi zbývají tři možnosti:
- 1) zkrat vedení vs. kostra (rám) - poškozená izolace hlavního svazku
- 2) poškozená izolace hlavní napájení vs. negativní vodič uvnitř svazku bez vnějšího poškození
- 3) kombinace bodu 1) a 2)
Myslel jsem, že bod 1 a 2 určím snadno tím, že odpojím kostru vedení (zelené vodiče pod sedlem, levá strana). Jestliže po odpojení kostry budu mít stále spojení na rám, bude poškozena izolace vodiče. Jestliže spojení mít nebudu, ale budu mít spojení proti odpojené kostře, je to zkrat uvnitř vedení, bod 2).
Tolik teorie, praxe je opět trochu složitější. Po odpojení kostry mám stále průchozí cestu hlavní vodič - rám. Kostra má dvě očka. Jedno s hrubými zelenými dráty, druhé s tenčími. Když měřím proti tenkým, průchozí nejsou. Když měřím proti hrubým, průchozí jsou.
Což mě vede k závěru, že nejpravděpodobnější bude bod 3. Ale opět. Hlavní svazek vypadá velmi masivně a co jsem dohlédl, nikde není poškozen. Svazek vede vnitřkem rámu, takže je téměr vyloučeno, aby "se to prodřelo". Není o co. V jeho blízkosti se nic nepohybuje, svazek je pevně přichycen, mechanicky s ním téměř nepohnu. To by muselo někde něco plandat, aby se prodřelo. Do méně přístupných míst jsem zkoušel koukat inspekční kamerou. Mám jen levný model, takže možnosti jsou omezené, ale i tak jsem neviděl žádné vnější poškození kabeláže.
Každopádně ten svazek bude muset ven. Což znamená rozebrat půl motorky. Ten svazek se na lince montuje jako jeden z prvních komponentů na holý rám. Takže vyndat ho ven bude super práce a vůbec se mi do toho nechce. Stejně jako s časem to nevypadá nejlépe. Takže nejspíše každý den se v tom chvíli pohrabu, případně rozeberu další kus.
Ještě poznámka ke konektorům. Verze 2002 - 2005 trpívaly na přetížení kostry pro přední část kabeláže. Motorka pak chcípala. Poznalo se to podle nataveného modrého konektoru na levé straně. Všechny konektory, které jsem rozpojil, včetně těch od alternátoru jsou nepoškození a nemají ani známky přehřívání. Jen na vlastních pinech je lehká oxidace v místech, které nebyly v kontaktu, což je myslím po 10 letech vcelku normální.