Maxx napsal:Mno třeba auto bych nějakému "kutilovi" nesvěřil ani za nic. Motorku si dělám sám krom právě ventilů, na ty jezdím pořád do stejného servisu kam jsem jezdil i se 750 a musím zaklepat, zatím spokojenost. (ikdyž vím, že ani tam nejsou svatí)
No kdyby jsi viděl, jací kutilové často v těch servisech dělají, asi by jsi nenapsal, co jsi napsal. Samozřejmě, existují výjimky a i v servisu jsou machři, kteří něco umí. Ale takové aby jsi pohledal. A když už, pak jsou nuceni tu práci flákat, aby stihli udělat opravu v předepsané normě, což na starším autě nejde. Tam se třeba zrovna s čištěním těch brzdových třmenů nepočítá.
A taky se tam bohužel často krade. Sám jsem musel několikrát taktně naznačit známým (majitelům servisů), co tam ti jejich dárečci páchají, když jsem to náhodou viděl. Člověk občas něco zkurví, to se stane i v lepších rodinách. Ale nesmí to být permanentní jev. O tom, jak je "opečovávaná" firemní škodovka ani psát nebudu.
A když jsme u té kvality práce, tu si může ověřit každý, komu na VFR v servisu napnuli řetěz. Předepsaný moment na utažení toho excentru je 80Nm. (možná 82, to si teď nepamatuji). Já to utahuji na 84, ale tak či tak, je to moment, který povolíš jen s takovým tím pákovým prodloužením z golovky. Když na to musíš vzít metrovou trubku, je něco špatně.
U auta je to stejné s kolama. Předepsaný moment bývá většinou 100-120Nm. (VFR má vzadu 108Nm). Podle auta se to může lišit. V kolika servisech použijí momenťák? Většinou to dorvou pneumatickou utahovačkou na plné koule (pro sichr, aby kolo neupadlo). To, že třeba můžeš píchnout a to kolo nepovolíš, neřeší. Co takový moment dělá s hliníkovým diskem ponechám na fantazii každého z vás.
Jen tak pro zajímavost, před dvaceti lety údajně prohlásil inspektor evropské servisní sítě jedné velké automobilky, že pro zlepšení kvality servisu by bylo nejlepší, kdyby tu kapotu ve fabrice zaplombovali, aby tam nikdo nelez. Že když se na tom autě nebude dělat nic, napáchá se méně škod. Ale svým způsobem můžeme vidět potvrzení tohoto výroku dnes. Používání long life olejů, hydraulické zdvihátka ventilů, které se neseřizují, návrat od rozvodových řemenů k řetězům, propočteným na živostnost motoru apod., takže auta dnes zajíždí do servisu méně často, než před těmi dvaceti lety. A servisy brečí, že mají málo práce (jen v Praze prý jsou pořadníky).
Když vezmu jako kutila sebe, což v podstatě jsem, protože mne to neživí, pak to je taky moje výhoda. Mně nevadí, když to místo osmi hodin budu dělat dva dny. Právě proto, že mne to neživí a ty peníze nepotřebuji. A když někomu něco opravím, pak za ten peníz koupím zase nějaký vercajk nebo přípravek. Protože třeba na napínák řetězu si vystačíš i se šroubováčkem. Ale ten přípravek ti napínák zablokuje, takže se s tím tolik nenadrbeš a můžeš to dělat bez asistenta.
A taky je třeba zainvestovat do nějaké literatury, protože třeba na motorech je spousta věcí obecně platných, ale každý motor má nějakou konstrukční odlišnost a taky v té fabrice vymýšlí různé způsoby, jak to servisovat. A když to nevíš, nadrbeš je jak magor nebo něco poděláš.
Když už jsme u těch ventilů, pak to opravdu žádná věda není. Časem o tom napíšu článek, vč. pár vychytávek, které jsem si k tomu vymyslel (holt chybama se člověk učí
), takže si to bude moci udělat opravdu každý sám, kdo se je trochu zručný a má slušný vercajk (tím myslím třeba od Tony, ale rozhodně ne nějaký low cost shit, na které nedrží ořech na ráčně), protože když ti spadne něco do motoru, je té práce hnedle víc.
No a na VTEC ventily jsou potřeba takové malé pičince na jejich zablokování (přesněji řečeno sepnutí), jinak ta vůle změřit nejde. Starší modely by měly jít proměřit i bez rozebírání.